SEO

Søgemaskineoptimering og minusserne

Søgemaskineoptimering er en mere langsigtet løsning end f.eks. Google AdWords, og du skal derfor være forberedt på en længere samarbejdsaftale. Eftersom at søgemaskineoptimering er optimering af teknikker efter søgemaskinernes algoritmer, er det også efter søgemaskinernes “ekspeditionsrunder på nettet”, vi skal afvente resultaterne sammen.

Et af de største minusser ved søgemaskineoptimering er konkurrencen. Der findes tonsvis af SEO-virksomheder som hævder, at de er eksperter inden for søgemaskineoptimering og kan garantere dig en nummer 1 placering i diverse søgemaskiner. Lyt ikke til dem! For det første MÅ de, som udbyder af søgemaskineoptimering, ikke garantere en nummer 1 placering. For det andet KAN de simpelthen ikke. De kan aldrig vide, hvad søgemaskinerne omprogrammerer af algoritmer samt hvad konkurrenterne foretager sig. Kedelige facts! Men trøst dig med at brugerne ser på første resultatside og ikke kun første resultat.

Priser på søgemaskineoptimering

Siden opstart af branchen inden for søgemaskineoptimering er der sket meget – og mange er kommet til som “søgemaskineeksperter” efter blot at have læst et par artikler om emnet og måske opnået nogle gode placeringer på enkelte søgeord. Men søgemaskineoptimering er mere komplekst end som så. Det kræver en del erfaring at vide hvad man roder med, da én forkert handling, kan få dit website smidt ud af Google.

SEO handler i allerhøjeste grad om linkbuilding

Linkbuilding er, groft sagt, at skabe anbefalinger af en hjemmeside. Linkbuilding er en vigtig del af søgemaskineoptimering (SEO) og har dermed stor betydning for hvor godt en hjemmeside er placeret ved en søgning på eksempelvis Google. Det skyldes at søgemaskinerne, blandt andre ting, ser på hvor mange og hvor gode links, der henviser til en hjemmeside for at vurdere hvor højt den skal placeres.

Altså er der to kriterier der skal overvejes når man laver linkbuilding: Hvor mange links er der - og hvor gode er de. For at illustrere betydningen af dette, kan man sammenlige det således: Hvis du fra en tilfældig fremmede får at vide, at du skal prøve en bestemt restaurant, så har det måske kun lille betydning for dig. Hvis du efterfølgende får samme anbefaling fra en tjener på en anden restaurant, som således anbefaler en konkurrent, så vil det formentlig have meget større betydning for, om du går på den anbefalede restaurant senere.

Det samme er gældende for links. Et link fra en hjemmeside om fodbold har meget større værdi til en hjemmeside om fodbold end til en hjemmeside om eksempelvis madopskrifter.

Dette tager vi hensyn til i den form for linkbuilding vi udarbejder i forbindelse med SEO hos Celto. Vi udarbejder tekster der omhandler de relevante hjemmesider, således at linksene får højest mulig værdi. Samtidig indkøber vi links på danske og internationale hjemmesider og sikrer der igennem den nødvendige kvantitet for at opnå det bedst mulige resultat.

SEO på internationale markeder

Når man optimerer til andre markeder arbejder man, i bund og grund, med samme teknikker som i Danmark – men enkelte ting skiller sig ud.

Selve søgeordene der arbejdes med, er ofte noget anderledes (udover det er på et andet sprog naturligvis). Dette betyder, at der skal laves søgeordsanalyser for hvert marked, der skal opereres på.

Når det kommer til måden hvorpå indhold skrives, kan semantik betyde en hel del mere end på det danske marked. Det kan du læse mere om på vores SEO blog.

Derudover, er konkurrencen naturligvis også forskellig fra marked til marked – f.eks. er konkurrencen i Tyskland, UK og USA som udgangspunkt altid mere hård i næsten alle brancher – og i andre brancher skal et nyt behov måske skabes på de selvsamme markeder.

SEO på lokale markeder

Som nævnt ovenfor, kan man gå bredt ud og ramme flere markeder på én gang – men du kan også indsnævre markedet til dit lokalområde med Google Places. Dette er relevant for mange type virksomheder, da mere end 97% af forbrugerne søger efter de lokale virksomheder online.

Vil du vide mere? Så kontakt os her.

Vil du vide mere?
Celto ApS
Brendstrupgårdsvej 102
8200 Århus N

hello@celto.dk